København dropper parkeringsmønterne
KØBENHAVN: Fra 22. maj kan man ikke længere betale sin parkeringsbillet med mønter i Københavns Kommune, oplyser kommunen. Fremover kan man kun betale med betalingskort eller via en af de mange parkeringsapps, der er tilgængelige til smartphones, hvor man indtaster nummerplade og parkeringstid. Der er cirka 900 parkeringsautomater i Københavns Kommune. Dem går man nu i gang med at omprogrammere.
Beslutningen om at droppe mønterne blev vedtaget på et møde i Borgerrepræsentationen i København 3. maj. Et af argumenterne bag er omkostningerne ved at håndtere kontanter. I 2015 var det cirka hver tredje bilist, der benyttede sig af en parkeringsapp. I dag foregår godt 80 pct. af parkeringsbetalingerne i København via en af de apps, der er koblet op på kommunens parkeringssystem. Udviklingen betyder, at der bliver stadigt færre, der betaler med mønter og betalingskort. Det sker kun i henholdsvis 4 og 16 pct. af betalingerne.
- Det er en meget lille del af betalingen, der foregår med mønter, men vores udgifter til håndtering af møntbetalingen er den samme. Vi kan spare cirka en halv million kroner årligt, hvis vi stopper møntbetalingen, og vi vurderer derfor, at når bilisternes behov er så lille, så kan de penge bruges bedre på andre kommunale opgaver, siger centerchef i Teknik- og Miljøforvaltningen i København, Jes Øksnebjerg.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.